politics6

Office Politik: Överlevnad av Savvy

Det finns en färdighet alla på jobbet önskar att de var bättre på, men du kommer inte hitta det undervisas i MBA-kurser: kontorspolitik. Berättelser om politiska sabotage, maktspel och torv krig är en del av någon organisations historia. Icke desto mindre är politisk kompetens den enda färdighet alla önskar ha mer av— men ingen medger det. Politisk kompetens är “förmågan att förstå vad du kan och inte kan kontrollera, när man ska vidta åtgärder, vem som kommer att motstå din agenda, och vem du behöver på din sida. Det handlar om att veta hur man kan kartlägga den politiska terrängen och få andra på din sida, samt leda koalitioner” enligt prof. Samuel B. Bacharach som skrev Getting Them On Your Side, 2005.Many individer har goda idéer som, om de genomförs, kan ge positiva resultat för sina företag. Ibland misslyckas dessa idéer eftersom de ledare som föreslår dem inte kan få stöd från nyckelpersoner.

Definiera politiska Savvy

Det är naivt att påstå att all kontorspolitik är destruktiv och oetisk. Om man definierar politik på ett så smalt och negativt sätt förbiser man värdet av politisk medvetenhet och skicklighet. När politisk skarpsinnighet kombineras med etik och integritet kan det ge positiva resultat för dig, ditt team och din organisation. Genom att undvika eller förneka dess existens underskattar du hur politiskt beteende kan förstöra karriärer, ett företags rykte och övergripande resultat. 

Tre faser av politisk kompetens

Den politiska kompetensen kan utvecklas på ett etiskt sunt sätt med denna trefasprocess:

1. Karta din politiska terräng

Först identifiera alla intressenter-alla som har ett intresse för, eller som skulle påverkas av, din idé-och hur de kommer att reagera. Visst motstånd är oundvikligt. 

2. Få andra på din sida

Bygg din koalition-en politiskt mobiliserad grupp åtagit sig att genomföra din idé eftersom detta kommer att generera värderas fördelar. Hur vinner du stöd? Du måste vara trovärdig. Du kommunicerar trovärdighet genom att låta potentiella allierade och resisters veta om din expertis, visa personlig integritet och visa att du har tillgång till viktiga personer och information. Genom informella samtal, möten och drop-ins på kontoret måste du förklara din ståndpunkt.

3. Få saker att hända

Du måste vinna andras buy-in genom att göra det klart att det finns en payoff för att stödja din insats och nackdelar för att inte gå med i din koalition. Visa hur implementeringen av din idé kommer att underlätta deras arbetsbörda, öka deras synlighet inom organisationen eller hjälpa dem att minska kostnaderna i sin enhet. När du har övertalat folk att gå med i din koalition, har du etablerat en bas som kommer att legitimera din idé. Koalitionsmedlemmar kommer då att använda sina nätverk för att evangelisera för dig. Mastering endast vissa delar av de tre identifierade faserna kommer inte att ge framgång. Vissa människor saboterar sig själva genom att inte slutföra alla tre faser när de försöker generera och genomföra förändringar.

Minska risken genom politik

Det finns risker med alla åtgärder du vidtar. Du har ibland ofullständig eller otillräcklig information när du fattar ett beslut. Att bygga en koalition genom dialog med sina medlemmar driver värdefull information till ytan. Du är öppen för kritik och politiskt sårbara när du fattar ett beslut. Politiskt kompetenta ledare minskar riskerna genom att få så många människor som möjligt på sin sida. Att bygga en koalition är en sökprocess för den bästa lösningen. Bygga en koalition, föra människor samman och stelnar / utöka din bas kommer att lämna dig mindre sårbara för kritik. Det är svårare att attackera en ledare som har byggt en stor bas av stöd i hela organisationen.

Comments are closed.